کد مطلب:37413
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:21
چرا ديدگاهاي امام علي در توصيف وضعيت فرهنگي اجتماعي زمان بعثت پيامبر نسبت به ديدگاههاي ديگر مورخين اطمينان بخشتر است؟
در توضيح و تفسير دوران بعثت پيامبر اكرم(ص) در ميان مورّخان اختلاف نظرهائي وجود دارد. هر يك از آنان براي تأييد عقيدة خود در بيان چگونگي اجتماع و فرهنگ و قانون و علم و مذهب و اخلاق آن دوران به منابعي تكيه ميكند. البتّه، بازيگري ذهني تاريخنگاران و تحليلگران براي هيچ انسان آگاهي پوشيده نيست. بنابراين، از سه جهت نميتوان به نظرات آنان اطمينان پيدا كرد:
جهت يكم ـ خود اوضاع اجتماعي و فرهنگي و قانوني و علمي و مذهبي و اخلاقي و ديگر شؤون انساني (فردي و اجتماعي) دوران مزبور، بقدري ابهامانگيز و مختلف نقل ميشود كه نميتوان با وضوح كامل دربارة آن اوضاع يك نتيجة قطعي را بدست آورد.
جهت دوم ـ عبارتست از همان جريان دخالت روحيّات و گرايشهاي دروني و خصوصيّات ذهني تاريخنگار و تحليلگر در بيان و توضيح و تفسير سرگذشت تاريخي يك دوران.
جهت سوم ـ مشاهدة عيني آن دوران براي ناقلان آثار وجود نداشته است. بلكه همة آنان تكيه به منبعي ميكنند كه نميتواند ارزش مشاهده داشته باشد.
لذا ميتوان گفت: اطمينانبخشترين طرق براي درك چگونگي دوران بعثت از ابعاد مذكور در فوق بيانات وليالله اعظم است كه هم آن دوران را با همة خصوصيّاتش مشاهده فرموده و همة علل و شرايط جريانات آن را با يقين روشن ميدانسته و هم داراي درون و ذهن و روحيّهاي پاك و ناب از آلودگيها و غرض ورزيها بوده است. به اضافة امتياز مخصوصي كه اميرالمؤمنين(ع) دربارة پيامبر شناسي داشته است. زيرا بديهي است كه هيچ كس پيامبر اسلام و رسالت و مختصّات و آثار رسالت آن بزرگوار را مانند اميرالمؤمنين(ع) نميشناخت، و قطعي است كه شناخت مختصّات رسول اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم و چگونگي تأثيرپذيري جامعة آن دوران از آن حضرت، يكي از بهترين عوامل شناخت سرگذشت آن جامعه ميباشد.
ترجمه و تفسير نهجالبلاغه ج 19
آيةالله محمدتقي جعفري
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.